Problémy s nespavosťou pomôže vyriešiť technika aj správna životospráva

Takmer polovica Slovákov rieši v súčasnosti podľa výskumu Gfk spoločnosti problémy so spánkom. Ten je pritom pre ľudské telo veľmi dôležitý. Počas neho totiž dochádza k regenerácii až deväťdesiat percent fyzických a psychických síl, ktoré človek má. Odborníci navyše varujú, že dlhodobý nedostatok spánku má negatívne následky. Zhoršuje napríklad pozornosť a pamäť, dlhodobá nespavosť preukázateľne tiež zvyšuje riziko srdcovo - cievnych ochorení. V lete môže spánkový deficit viesť dokonca aj k sezónnej depresii. Práve leto je kvôli krátkym nociam  a vysokým teplotám jedno z najrizikovejších období roka.


Nasledujúce riadky vám preto poradia, ako sa nedostatku spánku vyvarovať zachovať si tím dobré zdravie.

Zlé životné návyky spánku neprospievajú

Za nespavosť môžu v prvom rade zlé návyky týkajúce sa životosprávy. Záleží pritom na vôli každého, ako svoj spánok ovplyvňuje. Nasledujúce rady predstavujú  základ, čo by človek mal alebo naopak nemal robiť:

  • Nejesť pred spánkom ťažké jedlá. Na trávenie napríklad bravčového mäsa ľudské telo spotrebuje veľa síl. Lepšie je večerať napríklad cestoviny či ľahké šaláty. Taktiež príliš neskorá konzumácia spánku skôr uškodí, medzi jedlom  a odchodom do postele by preto mali byť  aspoň dve hodiny.
  • Nepiť kofeínové nápoje a zelené čaje. Oboje totiž ľudský organizmus  povzbudia, človek má potom problém so zaspávaním aj niekoľko hodín. Nevhodný je pred spaním aj alkohol. Spánok síce urýchli, výrazne ale zhoršuje jeho kvalitu.
  • Zaviesť si pravidelný režim vstávania a zaspávania. Telo si veľmi rýchlo navykne na určitý rytmus, spánok sa urýchli a jeho kvalita sa zlepší. Nepravidelný rytmus naopak môže spôsobiť dlhodobé problémy.
  • Pokúsiť sa vyhnúť večernému stresu. Nemá zmysel riešiť pracovné či osobné problémy tesne pred odchodom do postele, lepšie je nechať všetko na ráno. Nielen kvôli spánku, ale aj kvôli odlišnému pohľadu na vec s odstupom niekoľkých hodín. Nevhodná je taktiež pred spaním prílišná fyzická záťaž. Po prvé sa kvôli nej telo nabudí jeho "chladnutie" trvá určitú dobu, navyše hrozí riziko tzv. preťaženia, teda stavu, kedy kvôli prílišnej únave človek nie je schopný ani zaspať.
18-5320-tereza-melounova
18-5320-tereza-melounova

 

Vhodné prostredie dobrému spánku výrazne pomôže

Problémy s nespavosťou má v mnohých prípadoch na svedomí aj nevhodné prostredie. Aj to ale môže človek ľahko  a aspoň čiastočne ovplyvniť. Nasledujúcich niekoľko tipov poradí, čo a ako vylepšiť:

  • Zabezpečiť, aby bola v miestnosti správna teplota, teda 18 - 20 stupňov Celzia. Dobré je začať s teplotnou reguláciou už počas dňa. K tomu možno využiť vonkajšie žalúzie alebo rolety. Vonkajšie žalúzie dokážu dnes odcloniť takmer 94% tepelnej energie slnečného žiarenia. Vonkajšiu tieniacu techniku ​​možno navyše v súčasnej dobe ovládať pomocou diaľkového systému. Možno ju nastaviť aj tak, že sa automatický riadi podľa svetelných podmienok.
  • Večer či v noci naopak nevetrať. Taký postup je dokonca kontraproduktívny, vetranie iba do miestnosti púšťa teplý vzduch.
  • Obmedziť v spálni svetlo hluk na minimum. K tomu sa výborne hodia hlavne vonkajšie rolety, ktoré pohltia väčšinu slnečného svitu znižujú hladinu hluku až o šestnásť decibelov. Na trhu sú tiež špeciálne vonkajšie žalúzie, ktoré vedia vytvoriť aj absolútnu tmu.

Jeden tip na Záver: ak sa rozhodnete pre inštaláciu vonkajšej  tieniacej techniky, buďte pri výbere dodávateľa opatrní, vyberajte len spoľahlivé spoločnosti. Na trhu sa síce pohybuje veľa firiem, mnohé z nich  iba prekupujú cudzie produkty pochybného pôvodu, montáži sa nevenujú buď vôbec, alebo veľmi nekvalitne. Výsledkom tak miesto radosti z ušetrených niekoľkých tisíc korún môže byť veľa starostí navyše.

 

39-5368-peter-musinsky
39-5368-peter-musinsky
Rozumiem
###message